Managementvennootschap

Hoe een managementvennootschap oprichten?

Mar 11, 2024
Erwin Achten
Financial Mentor
Hoe managementvennootschap oprichten?

Wanneer u ervoor kiest een managementvennootschap op te richten, komt daar heel wat bij kijken. In dit artikel bespreken we hoe u een managementvennootschap opricht en welke administratieve taken daarbij komen kijken.

—--------------------------------

Inhoudsopgave

  1. Wat is een managementvennootschap?
  2. Stappenplan oprichten managementvennootschap
  3. Hoelang duurt de oprichting van een managementvennootschap ?
  4. Hoeveel kost het oprichten van een managementvennootschap?
  5. Hoe wij ondernemers helpen met hun managementvennootschap oprichten
  6. Conclusie

—--------------------------------

Wat is een managementvennootschap?

Een managementvennootschap is een bedrijfsentiteit die is opgericht om managementdiensten te leveren aan andere bedrijven of individuen. Managementvennootschappen verdienen geld door het in rekening brengen van een "management fee", wat een vergoeding is voor de geleverde diensten. Deze fee kan een vast bedrag zijn of een percentage van de winst of omzet van het bedrijf waarvoor de diensten worden geleverd. Het gebruik van een managementvennootschap kan bedrijven helpen efficiënter te opereren en hun doelen te bereiken.

Er zijn verschillende redenen waarom het oprichten van een managementvennootschap interessant kan zijn. Een belangrijk voordeel is dat het helpt om privé en zakelijke fiscaliteit gescheiden te houden. Door managementdiensten via een afzonderlijke entiteit aan te bieden, kunnen ondernemers hun persoonlijke financiën en belastingverplichtingen loskoppelen van die van hun bedrijf. Dit kan helpen bij het optimaliseren van de belastingplanning en het beschermen van persoonlijke activa.

Bovendien kan het hebben van een managementvennootschap het makkelijker maken om waardebepalingen uit te voeren en met meerdere bestuurders te ondernemen. In een managementvennootschap kunnen verschillende partijen participeren en samenwerken, wat kan leiden tot een meer gediversifieerd en efficiënt managementteam. Dit kan de waarde van het bedrijf verhogen en de groei en ontwikkeling bevorderen.

Stappenplan oprichten managementvennootschap

Stap 1: schrijf uw vennootschap in bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

Dit is de databank waarin alle Belgische ondernemingen digitaal zijn opgeslagen. U dient hiervoor langs te gaan bij een ondernemingsloket. Het loket zal u een ondernemingsnummer aanreiken. U mag van start gaan met uw managementvennootschap als u in het bezit bent van uw unieke btw-nummer.

Stap 2: open een zakelijke bankrekening en vraag een bankattest aan. Zorg er ook voor dat u in het bezit bent van de benodigde vergunningen.

Wie vroeger een bvba (nu bv) wilde oprichten, moest een minimum startkapitaal van 18.550 euro inbrengen. Tegenwoordig is dit niet meer het geval. U moet wel altijd ‘iets’ inbrengen, maar het maakt niet uit hoeveel dit is. U kunt bij wijze van spreken één euro inbrengen en al een besloten vennootschap oprichten.

Het bankattest bevestigt de financiële instelling dat u het vereiste bedrag gestort hebt op een zichtrekening op naam van de vennootschap: voor de nv is dat een startkapitaalvereiste en voor de bv en cv een toereikend vermogen.

Stap 3: stel een financieel plan op.

Indien u kiest voor een BV of NV, moet u een financieel plan opstellen dat voldoet aan de wettelijke vereisten en u moet dit aan uw notaris bezorgen. Indien u kiest voor een VOF of COMMV moet u geen financieel plan opmaken.

Een financieel plan toont aan dat u over voldoende toereikende middelen beschikt om levensvatbaar te zijn. In geval van faillissement zal het financieel plan bepalend zijn om u al dan niet aansprakelijk te stellen.

Het financieel bevat volgende elementen:

  • Overzicht financieringsbronnen;
  • Openingsbalans;
  • Forecast op 12 en 24 maanden;
  • Begroting van de inkomsten en uitgaven op twee jaar;
  • Hypotheses van omzet en rentabiliteit;
  • Eventueel naam van uw adviseur.

Stap 4: stel de statuten op.

De statuten komen in de oprichtingsakte en bevatten:

  • De identiteit van de oprichters;
  • Naam en doel van de vennootschap;
  • Regeling van de algemene vergaderingen;
  • Andere regels die in de vennootschap zullen gelden;

Stap 5: stel de oprichtingsakte op en laat deze registreren en openbaar maken.

Er zijn twee soorten akten:

  1. Authentieke akte: vereist bij de oprichting van een nv, bv en cv en wordt opgemaakt door een notaris. Registratie dient binnen 15 dagen te gebeuren.
  2. Onderhandse akte: voor de oprichting van een maatstaf, vof en commV en kan opgemaakt worden zonder tussenkomst van een notaris. Registratie dient binnen 4 maanden te gebeuren.

Voor de opmaak van de akte heeft u volgende documenten nodig:

  1. Financieel plan
  2. Bankattest (eigen inbreng)
  3. Verslag bedrijfsrevisor en verslag van de oprichters (inbreng in natura, kennis of nijverheid)

Laat nadien de akte registreren bij een registratiekantoor van de FOD Financiën en ten slotte openbaar maken bij de griffie van de ondernemingsrechtbank.

Voor een nv, bv en cv dient u ook een aandelenregister aan te leggen.

Stap 6: registreer uw vennootschap in het UBO-register.

Hoelang duurt de oprichting van een managementvennootschap?

Uw managementvennootschap krijgt haar rechtspersoonlijkheid niet meteen bij de oprichting, maar maximaal 15 dagen later. Hiervoor moet eerst de oprichtingsakte neergelegd zijn op de griffie van de Rechtbank van Koophandel. Voor die neerlegging heeft de notaris in principe 14 dagen de tijd.

Er kan dus geen vaste duur worden benoemd voor de oprichting van een nieuwe vennootschap. Als u alle benodigde gegevens juist hebt aangeleverd, dient u dus maximaal 15 dagen te wachten. Als u op een kortere termijn de managementvennootschap wilt oprichten (bijvoorbeeld binnen twee dagen), dan kunt u dat met de notaris regelen, maar moet u er waarschijnlijk een hoger tarief voor betalen.

Hoeveel kost het oprichten van een managementvennootschap?

Zoals u eerder in dit artikel kon lezen, dient u voor de oprichting van de vennootschap een financieel plan op te stellen, naar de notaris te gaan, uw akte te laten registreren, enz. Wij lijsten de kosten nog eens voor u op en geven een indicatie van de prijs:

Kosten oprichting managementvennootschap
Financieel plan opstellen door boekhouder €800
Notariële akte €1,000
Publicatie statuten in het Belgisch Staatsblad €250
Inschrijving KBO-nummer €100
Activatie BTW-nummer €60
Sociale bijdragen en vennootschapsbijdrage ??
Eventueel startkapitaal ??

Hoe wij ondernemers helpen met het oprichten van hun managementvennootschap

  1. Expertise en ervaring: Wij hebben jarenlange ervaring en expertise in het oprichten van managementvennootschappen. We kennen de ins en outs van het proces en kunnen u begeleiden bij elke stap om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt.
  2. Tijdbesparing: Het oprichten van een managementvennootschap kan een complex en tijdrovend proces zijn. Door ons in te schakelen, kunt u zich concentreren op uw kernactiviteiten terwijl wij het werk voor u doen.
  3. Maatwerk: Wij begrijpen dat elke ondernemer en elk bedrijf uniek is. Wij bieden daarom maatwerkoplossingen om ervoor te zorgen dat uw managementvennootschap precies aan uw behoeften voldoet.
  4. Juridische en fiscale expertise: Wij hebben diepgaande kennis van juridische en fiscale zaken die van invloed kunnen zijn op uw managementvennootschap. Wij kunnen u adviseren over de beste structuur voor uw bedrijf en ervoor zorgen dat u voldoet aan alle wettelijke vereisten.
  5. Netwerk en relaties: Door de jaren heen hebben wij een uitgebreid netwerk van professionals en relaties in verschillende sectoren opgebouwd. Wij kunnen u in contact brengen met de juiste mensen om uw bedrijf te laten groeien en succesvol te maken.

Conclusie

Als u de keuze maakt om een managementvennootschap op te richten, komt daar heel wat bij kijken, zoals de opmaak van een financieel plan, de statuten en de akte… Laat u daarom goed begeleiden door specialisten zodat u zeker niets vergeet. Wij ondersteunen u als ondernemer of bedrijfsleider graag. Vul ons contactformulier in en ontdek wat wij voor u kunnen betekenen.

Kosteloos Webinar -  6 juni 2024

10 hacks voor pensioenopbouw
voor zelfstandigen

Inschrijven voor dit Webinar
Vraag een kennismakingsgesprek aan

Interesse in onze diensten voor ondernemers en bedrijfsleiders? Vraag vrijblijvend een kennismakingsgesprek aan en krijg direct inzichten in jouw financiële mogelijkheden.

Neem contact op